Palmwag, Namibië

Laatste bericht

28 oktober 2017 - Palmwag, Namibië

Woensdag 25 oktober

Vandaag gaan wij richting Sesfontein, naar de Khoarib lodge/campsite. Na het ontbijt en nog even gebruik maken van het internet en het versturen van het vorige verslag, Om 8 uur vertrokken. Eerst tanken, wat al bijna een half uur duurde, toen naar de supermarkt voor boodschappen. Koffie gedronken en uiteindelijk om 10 uur gaan rijden. Het was een rit van 165 km, die zeer voorspoedig verliep. De weg was goed te berijden, zonder al teveel opstakels. In dit gebied heeft het onlangs, waarschijnlijk gisteren, behoorlijk geregend want van alle rivierbeddingen die wij door moesten was de grond nog nat. Van 3 jaar geleden wisten wij nog dat er na zo'n 100 km een gevaarlijke afdaling kwam. Deze afdaling was nu helemaal opgeknapt. Over ongeveer 1 km lengte was de weg helemaal geasvalteerd en waren de scherpe bochten met vangrail afgezet. Het was werderom een prachtige route door een bergachtig landschap. Om half twee waren wij op de plaats van bestemming. Toen wij uitstapte sloeg de buitenlucht weer als een hete deken om ons heen. Wij blijven hier 2 nachten. Voor morgen hebben wij een dagsafari inclusief lunch geboekt. Wij vertrekken om 8 uur en zijn rond 17.00 uur terug. Dat wordt dus goed smeren en veel drinken meenemen. Nu zitten wij weer aan het zwembad, de enige plek waar het een beetje uit te houden is. Wij kunnen het ons niet herinneren dat het ooit zo warm is geweest als dit jaar. Zelfs de Namibiëers klagen over de hitte. Vanavond eten wij voor de verandering weer eens uit eigen keuken. Wij hebben broodje met gebakken ei en spek gegeten. Daarna nog een kaartspelletje en om22.00 uur gaan slapen.

Donderdag 26 oktober

Wat een dag, wat een dag. Vandaag dus de hele dag safari, opzoek naar de woestijn olifant. Om 7.45 uur vertrokken. Eerst moeesten wij 30 km naar sesfontein rijden om te tanken en daarna door naar Huarib park, een prachtg natuurgebied. Het is eigenlijk een grote rivierbedding tussen de bergen, maar voordat je daar bent moet je door een soort van woestein rijden. Eenmaal in het Huarib natuurpark reden naar een soort bergplateau, Elephant Song genaamd.  Die naam is ontstaan doordat er jaren geleden op die plek een olifantsslachting heeft plaats gevonden. In het natuurpark rijd je voornamelijk door een droge rivierbedding.  Er was heel veel groene begroeïng en soms moesten wij door diepere plassen rijden. Je kan ook aan de omgeving zien dat het water daar flink te keer kan gaan. Al het hout dat door de stroom is meegevoerd en achtsr bomen is blijven hangen. Al gauw zagen wij de eerste beesten, baboons en springbokken. Na verloop van tijd zagen wij 2 woestijn giraffen en later nog 1. Rond het middaguur zagen wij ineens 5 woestijn olifanten. Twee lagen er op de grond te slapen en de andere drie stonden er heel rustig naast te wachten. Wij hebben er ruim een half uur naar staan kijken. Daarna nog een stukje doorgereden en toen omgekeerd. Ineens stopte dde gids ondereen boom en zei this is our lunch tree. Er werden  een tafel en 5 stoelen neer gezet, een kleedje over de tafel en de lunch werd geserveerd, bestaande uit worst, pastei, koffie thee en scoons. Echt geweldig. Na de lunch gingen wij weer verder en kwamen wij dezelfde giraffen weer tegen. Een van die beesten had een stijve poot, volgens de gids had hij dat te danken aan een aanval van leeuwen. Op eens kwamen de eerste mensen, en ook de enige, tegen in het park. Ze wilden weten of wij olifanten en giraffen hadden gezien. Dus even aangegeven waar wij ze ongeveer gezien hadden. Daarna reed de gids een vrij steile berg op. Vanaf dat punt hadde. Wij een prachtig uitzicht over de omgeving. Op de terugweg nog even langs een oud Duits fort uit de tweede wereld oorlog gereden. Het is helemaal gerenoveerd en in 1995 geopend als lodge. Om 15.30 uur waren wij weer op de camping. Ik ben even het zwembad in gedoken. De anderen vonden het te ver lopen (300meter). Wij hebben gisteren ook de route voor de laatste week wat aangepast. Het stuk weg dat in het programma De Gevaarlijkste Wegen Van de Wereld zat en wij ook wilden doen is geskipt. Wij vinden het toch te link, zeker omdat wij al de nodige problemen hebben gehad en je op die weg totaal geen verbinding met de buitenwereld hebt. Vanavond weer lekker gegeten. Daarna wilden wij afrekenen maar lukte het betalen met de creditcard niet. Hopelijk lukt het morgen wel anders is er een probleempje.

Zaterdag 28 oktober

Vannacht zijn wij door mijn zus Carla gebeld. Het ging over mijn broer Paul. Die is vrijdagmiddag opgenomen in het ziekenhuis en uit de scan bleek dat hij kanker in zijn lever had en een longontstekening heeft. Waar de kanker precies vandaan komt is niet duidelijk. Wij hebben daarop besloten onze reis af te breken en zo snel mogelijk naar windhoek te rijden. Inmiddels is bekend dat de situatie zeer ernstig is. Maandagmiddag vliegen wij terug naar Nederland. Jullie zullen af nu geen berichten meer ontvangen.

1. Danny:
    28 oktober 2017
    Wat erg zeg heel veel sterkte xxxx
  2. Ester:
    28 oktober 2017
    Vreselijk nieuws. Arme Paul en arme familie. Niet leuk om je prachtige reis zo af te moeten sluiten. Fijne gedachte dat jullie elkaar hebben in deze.
    Goede vlucht en heel veel sterkte. Tot snel 💋
  3. Betty:
    28 oktober 2017
    Heel erg vreselijk! Heel veel sterkte voor de hele familie!
  4. Loes:
    28 oktober 2017
    Wat vervelend voor jullie. Heel veel sterkte voor de komende tijd. Gelukkig kunnen jullie al snel terug.
  5. Joep.:
    28 oktober 2017
    Vreselijk dat jullie op deze manier de reis moeten beeindigen, goede reis terug en veel sterkte thuis. Bedankt voor de mooie verhalen groeten Joep.
  6. Yvonne en Ton:
    28 oktober 2017
    Vreselijk zo'n bericht in je vakantie te krijgen. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.
  7. Fred and Shirley:
    28 oktober 2017
    Thinking of you. Safe travels back home.
  8. Esther:
    28 oktober 2017
    Ach wat heftig!! Heel erg vervelend!! Wat een ontzettend naar nieuws over Paul!
  9. Letty:
    29 oktober 2017
    Jezus jongens, wat een afschuwelijke manier om je vakantie te moeten afbreken! Heel veel sterkte! Letty
  10. Jan Willem & Wietske:
    29 oktober 2017
    Wat een ellende. Heel veel sterkte en we hopen dat jullie op tijd terug zijn. Dank voor de mooie verhalen.
  11. Ida ibelings:
    30 oktober 2017
    Wat een vreselijk nieuws.. ik wens jullie heel veel sterkte toe xxx ida
  12. Diny Jacobs:
    31 oktober 2017
    o ik lees het nu pas wat vreselijk arme Paul, heel veel sterkte de komende tijd en dank voor jullie prachtige verhalen ik heb met spanning zitten lezen.
  13. Dieneke Jansen:
    1 november 2017