Ruacana, Namibië

Deel 7

21 oktober 2017 - Ruacana, Namibië

Eindelijk weer internet maar heel traag, weet niet of verzenden lukt

Maandag 15 oktober

Vanmorgen om 5.30 uur op gestaan want wij wilden vroeg naar Etosha. Snel douchen en ontbijten en om 6.30 uur op pad. Het was 30 km rijden tot de gate. Om 7.00 uur waren wij binnen en kon het avontuur beginnen. Het eerste wat wij zagen waren giraffen en dikdik's (kleinste antilope soort). Daarna zagen wij al vrij snel een hyena, olifanten, impala's en zebra's. Bij een volgende poel  waren wij helemaal alleen en Klazien moest plassen , dus deur open broek naar beneden en op drempel van deur gaan zitten en plassen. Toen zij klaar was moest ik ook, dus deur open pielemans eruit en op dat moment kijk ik achterom en staan er 2 jonge hyena's op nog geen 3 meter achter me.  Dus als de sodemieter pielemans naar binnen en de auto in. Ik hoefde gelijk niet meer en die jonkies gingen vlak naast de auto liggen. Na verloop van tijd weer door naar een volgende poel. De wegen zijn hier soms zo erbarmelijk slecht dat het best wat tijd kost om van de ene naar de andere poel te rijden, maar onderweg kom je ook van alles tegen en soms ook hele stukken niets. Bij de volgende poel zagen wij vanuit de verte dat er een heleboel olifanten stonden. Op weg er naar toe stond er ook een hele kudde in het bos naast de weg, die vlak voor onze auto de weg overstaken om naar de poel te gaan. Er staken ook enkele impala's over maar daar waren de jonge olifantjes niet van gediend en begonnen te tetteren. Die impala's sprongen van schrik in de lucht. De rest van de middag hebben wij niet veel meer gezien. Het is eigenlijk veel te warm ook voor de dieren die de schaduw op zoeken. Om 16.00 uur waren wij op de camping Halali, ons aangemeld, afgetankt en gewacht op Jos en Yvonne. Vanavond uit eten geweest heerlijke bief en springbok gegeten en daarna naar de verlichte poel van de camping gelopen. Bij aankomst stonden er weer olifanten daarna kwamen er 2 hyena's en 2 neushoorn's met jong langs. Het was echt een geweldige dag. En wij hebben nu de big 5 gezien te weten leeuw, luipaard, buffel, neushoorn en olifant

Dinsdag 17 oktober

Gisteravond hadden wij besloten om vanmorgen, na het opstaan, eerst naar de poel te gaan en daarna te ontbijten. Dus zo gezegd zo gedaan. Om 6uur zaten wij aan de poel, hebben daar 1 uur gezeten en alleen een witte reiger en parelhoenders gezien. Dus terug naar de camper en ontbijten. Daarna besloten terug te keren naar de poel waar zoveel olifanten waren. Daar weer een hele tijd gestaan. Het was een komen en gaan van zebra's, impala's en springbokken met jong, hartebeesten (antilope soort) en een struisvogel.  Op een gegeven moment besloten maar weer een andere poel op te zoeken. En toen ging er iets fout, ik ergens de verkeerde afslag genomen zonder dat ik het in de gaten had en er kwam maar geen einde aan die weg. Uiteindelijk na 35 km kwam ik weer op de hoofdweg en toen pas merkte ik dat ik fout zat. Er zat dus niets anders op dan via de hoofdweg terug te rijden. Na zo'n 25 km stonden er ineens een heleboel auto's langs de weg. Leeuwen 1 mannetje en een vrouwtje. Het was dus achteraan aansluiten en wachten totdat anderen weggingen waardoor je beter zicht kreeg. Het duurde ruim een half uur voordat ik op een goede plek stond en juist op dat moment stond het mannetje op en ik dacht te laat ze gaan er vandoor. Maar hij ging er niet vandoor maar erop. Hij ging te keer en brulde. Daarna zakte hij uitgeput naast haar neer. Dus alle ellende van vanmorgen weer vergeten. Daarna nog even bij de poel van vanmorgen gekeken en daar stonden zeker 70 olifanten te drinken, eten en in het water spelen. Het was weer een genot om naar te kijken. Het was inmiddels 12.30 uur en wij hadden afgesproken om rond 13.00 uur op de camping te luchen en dan vanmiddag daar te blijven dus moesten wij vertrekken. Lunchen hebben wij gedaan maar daar blijven was geen optie. Het zo verzengend heet op de camping dat wij besloten om opnieuw de parende leeuwen op te zoeken en dan nog even naar de poel. En dat hebben wij maar gedaan. De leeuwen waren er nog steeds maar lagen wel verder van de weg af dus dat was jammer. Ook bij de poel was niets te beleven, dus terug naar de camping biertje drinken en bbq aansteken. Want wij willen vanavond vroeg naar de verlichte poel. De karbonades waren heerlijk en om 18.15 naar de poel. Al vrij snel, nadat de zon was ondergegaan kwam het eerste nijlpaard. Die kwam drinken en een bad nemen. Na ruim een half uur kwam de tweede en kwam ook de eerste weer terug. Op dat moment ontstond een padstelling, de tweede was duidelijk niet gediend van de aanwezigheid van de ander en begon te brullen en te dreigen. Erg indrukwekkend. Uiteindelijk werd de vrede getekend en gingen ze alle twee drinken. De eerste ging ook weer als eerste weg en de tweede bleef daar maar hangen. Er kwam ook nog een hyena met 2 jakhalsen langs maar ook die werden door de neushoorn weggejaagd. Rond 20.15 uur terug naar de camper met weer heel veel indrukken.

Woensdag 18 oktober

Wij zijn er inmiddels aan gewend dat wij rond 5 uur wakker worden en om 5.30 uur opstaan. Na het ontbijt vertrokken naar de volgende campside Okaukuejo. Maar natuurlijk niet rechtztreeks er naar toe maar via allerlei poeltjes en loopings. Wij hadden afgesproken rond 15.00 urr op de camping te zijn. Vandaag wel weer veel beesten gezien maar niet spectaculair. Op 1 uitzondering na, in een boom zaten 5 jonge, naar wij dachten, uiltjes maar na het bekijken van de foto's zouden ook zomaar jonge roofvogeltjes kunnen zijn. Bij de poeltjes was er wel altijd van alles te zien maar onderweg was het niet veel. Om 14.00 uur kwamen wij elkaar tegen en hebben wij besloten naar de camping te gaan. Het was genoeg voor vandaag. De wegen in Etosha zijn zo verschrikkelijk slecht dat je er op een gegeven moment gewoon genoeg van hebt. Met een gewone camper, wat wij vroeger deden, is het ondoenlijk hier nog rond te rijden. Er jammer, want ze vragen een hoop geld voor de camping en entree van het park maar daar wordt weinig mee gedaan. Vanavond weer lekker uit eten geweest. Het was, zoals iedere keer in dit park, buffet. Het was deze keer minder lekker maar ach een hongerge wolf lust alles. Daarna weer naar de verlichte waterhole waar wij weer olifanten en neushoorn's hebben gezien. Om 21.00 uur terug naar de camper en om 21.30 uur lagen wij op een oor.

Donderdag 19 oktober

Vandaag van Okaukeujo camp naar Olifantsrus camp. Een afstand van 156 km, zonder uitstapjes.  Onderweg kwamen wij verschillende waterpoelen tegen maar de meeste stonden droog en daar was dus niets te beleven. Er bleken er maar 2 water te bevatten en daar was dus ook een drukte van belang. Etosha Nat. Park is 1,5 keer zo groot als Nederland met alleen maar gravel wegen die meer lijken op wasborden. Als je daar over rijdt wordt je auto totaal door elkaar geschud.Dus 156 km afleggen kost wel even tijd, en als je ook nog wat wil zien onderweg kan je niet echt hard rijden. Maar op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik het gaspedaal intrapte en wat bleek als je maar hard genoeg rijd vliegt de auto over die ribbels heen en heb je veel minder last van het geklapper van de auto. Daarom de laatste 50 km hem maar op zijn staart getrapt. Olifantsrus is een nieuw opgezette  campsite met 10 campeerplekken. Heel kleinschalig maar prachtig opgezet. Ook deze campsite heeft een verlichte poel maar is heel bijzonder opgezet. Je loopt over een voetbrug naar een toren die in de poel is gebouwd. Deze heeft 2 verdiepingen. Bovenin kijk je op de dieren en op de beneden verdieping sta je op ooghoogte met de dieren en dat lijkt ons heel gaaf. Dus hopelijk zijn er vanavond de nodige dieren. Na het eten van spagetti met Namibische spagettisaus op weg naar de uitkijkpost. Eerst wat foto's van de zonsondergang gemaakt en daarna was het wachten op de dieren die langs zouden komen. Het was een komen en gaan van diverse bokken soorten. De duisternis was inmiddels ingevallen en dan zie de dieren niet meer vanuit de verte aankomen, ze zijn er gewoon ineens. Op een gegeven moment was links van ons wat tumult en stond er ineens een, naar wij denken, zwarte neushoorn. Dus wij naar de beneden verdieping en dan sta je op gelijke hoogte met zo'n beest, op nog geen 4 meter afstand. Achter glas dat dan wel maar dan zie je pas hoe kolossaal die beesten zijn. Echt heel imponerend. Helaas kan je in de duisternis geen foto's maken want het worden allemaal tijdopnames en die dieren staan geen seconde stil, dus heb je altijd bewegingsonscherpte.

Vrijdag 20 oktober

Vandaan een rustdag. Wij blijven op deze camping en gaan niet rijden. Daarom vanmorgen uitgeslapen. Om 6.30 uur opgestaan en op ons dooie gemak gewassen en ontbeten. Daarna hebben de dames de was gedaan. Dat zal vermoedelijk een van de laatste keren zijn want bijna alles wat wij nu nog aandoen blijft achter. Jos en ik hebben het verdere verloop van de reis doorgenomen. Daarna naar de uitkijkpost bij de poel, de koelste plek van de hele camping. Het was een komen en gaan van allerlei bokkensoorten, maar ook een vale gier en een warthog. Daarna koffie gaan drinken bij de camper. Toen bleek dat je naast de receptie ook eten kon bestellen. Klazien en Yvonne erop af en toen konden zij na veel smeken nog een verlaat ontbijt als lunch krijgen, bestaande uit brood, gebakken eieren, worst, salami en geraste kaas. Dus besloten om dat te doen mede gezien het feit dat onze voetsel voorraad aardig begint te slinken en wij pas morgen tegen het eind van de middag weer in de gelegenheid zijn om inkopen te doen. Na de lunch maar weer terug naar de uitkijkpost. Zoals ik al  shreef staat de uitkijkpost midden in de poel en in de poel zwemmen ook schildpadden. Vermoedelijk zijn die hier uigezet. Na ruim 1 uur wachten, waarin niet zoveel gebeurde, kwam er vanuit de verte 'n olifant aangelopen. Hij was nog heel ver weg maar in een mum van tijd was hij bij de poel. Daar heeft gedronken en zich gewassen en bleef er daarna nog een hele tijd rondhangen. Omdat er verder niet veel gebeurde maar terug naar de camping. By the way Jos loopt al 3 dagen krom van de pijn in zijn rug. Veel paracetamol er in en hopen dar het snel beter wordt. Hij zegt van wel maar als ik hem zie lopen heb ik zo mijn twijfels. Wij hebben de dag ook gebruikt om wat reparaties aan de auto uit te voeren. Bi mij was een frontje van 'n lade eraf getrild. Morgen hebben wij een lange rit voor de boeg van 355 km en volgens de navigatie is dat 8,30 uur rijden. Dus morgen heel vroeg op verstand op nul en karren maar.

Zaterdag 21 oktober

Gisteravond niet meer naar de poel geweest. Na het eten nog wat gedronken en, je geloofd het niet, om 20.15 uur naar bed. Vanmorgen om 5 uur opgestaan, het was nog aarde donker en na later bleek was ook het licht en het water nog afgesloten. Daar kwam ik achter nadat ik lekker had zitten bouten en niet kon doorspoelen. Jammer maar helaas. Na het ontbijt en inpakken van de spullen om 6.30 uur gaan rijden. De poort was nog dicht dus even 5 minuten wachten en toen konden wij echt gaan rijden. Het was 66 km naar de gate waarvan de eerste 40 km als een speer gingen en de laatste 26 km een drama waren. Om 8 uur waren wij bij de gate, banden weer op spanning gebracht en om 8.15 uur gaan rijden. Wij hadden nu 242 km voor de wielen voordat wij bij de eerst volgende plaats waren. Endat ging zeer voorspoedig, inclusief koffiestop waren wij om 12.00 uur bij de benzinepomp in Ruacana. Ruacana kan niet echt gezien worden als plaats, het bestaat uit 1 benzinepomp inclusief supermarkt en enkele huisjes. Het is wel de eerste benzinepomp in een omtrek van zo'n 280 km. Na het tanken en doen van inkopen, waarbij wij ze een wereldomzet hebben bezorgd, nog 61 km te gaan waarvan de eerst0e 15 km nog asvalt waren. De rest was gravel, dus banden aflaten en gaan met die banaan. Wij zitten weer aan de Angolese grens in een kompleet ander landschap. Het is heel heuvelachtig/berglandschap. Het was ook net een rollercoaster waar wij in zaten, de achtbaan is er niks bij. Wat een weg. Om 14.45 waren wij op de plaatst van bestemming, veel vroeger dan wij gedacht hadden. Maar wat een mooie plek weer. Kunene River Lodge. In eerste instantie hadden wij hier voor 1 nacht geboekt, maar enkele dagen geleden hebben wij besloten er 2 van te maken en dat kon en daar zijn wij heel blij mee. Nu zitten wij heerlijk aan de rivier met een biertje, water en sapje te genieten van het uitzicht. Vanavond weer lekker uit eten. Er is hier wifi dus dan kunnen wij ook weer met buitenwereld communiceren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Betty:
    Helemaal prachtig weer! xxx
  2. Jan Willem en Wietske Boks:
    21 oktober 2017
    En zo genieten we weer mee. Nog vele fijne tochten gewenst. Jullie wennen nooit ooit weer in het saaie Nederland. Liefs Wietske & JW
  3. Ida ibelings:
    21 oktober 2017
    Wat een geweldige reis zeg!!👌wauw!!!
    En zo leuk om te lezen!! Geniet er van!! Dit nemen ze niet meer van jullie af😚
  4. Ida ibelings:
    21 oktober 2017
    Wat een geweldige reis zeg!! Wauw!!Zo leuk om te lezen!!
    Lekker verder genieten! Dit nemen ze niet meer van jullie af!😘
  5. Carla Schouman:
    22 oktober 2017
    Wat een verhaal weer. Top! Leuk om dezelfde belevenissen in verschillende verhalen te lezen. Yvonne en jij zijn goede schrijvers.
  6. Ester:
    22 oktober 2017
    Tis een aardige beestenbende weer. Fijn dat jullie zien wat jullie hoopte x
  7. Loes:
    22 oktober 2017
    Wat een mooie belevenissen. Super wat jullie allemaal meemaken. Het is heerlijk om te lezen. Vooral een aantal dagen tegelijk. Nog fijne dagen.