Rondreis Kroatie

20 september 2022 - Pula, Kroatië

19-9-2022

Het was vanmorgen half bewolkt maar al gauw trok het open en hadden we een strak blauwe lucht. Vandaag een bezoek gebracht aan de oude binnenstad van Pula. De bus stopt voor de camping en brengt ons in 12 minuten naar de binnenstad. Pula bestaat al sinds 1000 jaar voor Chr. nog niet onder de huidige naam, maar het geeft wel aan hoe lang deze stad al bestaat. Nadat de Romeinen het gebied hadden veroverd kwam het echt tot bloei. Het bekendste en grootste nog overgebleven bouwwerk uit die tijd is de Arena. het ovale gebouw is 132 bij 105 meter groot en ruim 32 meter hoog is te vergelijken met het Colosseum in Rome . Het is de grootste Arena ter  wereld. Verder zijn er nog diverse andere bouwwerken uit die tijd zoals de Augustustempel, vernoemd naar keizer Augustus die verantwoordelijk was voor de bouw. Verder hebben we nog de Sergiusboog gebouwd in 27 voor Chr., het raadhuis gebouwd in de 13e eeuw, de katedraal bebouwd in 1541 en diverse andere oude overblijfselen uit die tijd bezocht. Om 15.00 uur hebben we de bus weer terug naar de camping genomen. Al met al een mooie en geslaagde dag.

20-9-2022

Vandaag weer een zonovergoten dag 22gr. Wat wil een mens nog meer. Een hele relaxte dag gehad heerlijk voor de camper in het zonnetje gezeten. De kust is hier erg rotsachtig en het "strand" bestaat hier uit keien dus dat ligt ook niet erg prettig, een stranddag zit er dus niet in. Vandaar lekker bij de camper gezeten. Er valt dus verder niet veel meer te melden over deze dag en morgen hebben we net zo'n rustige dag. Heerlijk