Rondreis Kroatie

23 september 2022 - Rovinj, Kroatië

21-9-2022

Vandaag weer een heerlijke rustige dag gehad. Eigenlijk niets bijzonders te melden

22-9-2022

Vannacht voor het eerst echt koud gehad, vanavond pakken we er een dekentje bij. We gaan vandaag naar onze een na laatste camping van deze reis. We gaan naar Rovinj, een ritje van ongeveer 45km. Dus rustig aan. Om 10 uur vertrokken, maar voordat we echt weg konden moest eerst de vuilwatertank geleegd worden. Op zich geen probleem echter er waren er meer die dat moesten doen, dus achter in de rij aansluiten. 20 minuten later konden we echt vertrekken. Onderweg nog even boodschappen bij de Lidl en door naar de camping. Eenmaal aangekomen op de camping bleek onze gastank leeg. Gelukkig hebben we er 2 meegekregen dus dat moest geen probleem zijn. De verhuurster had ons uitgelegd hoe we moesten omschakelen dus appetje eitje dacht ik. Helaas lukte het me niet om, om te schakelen naar de andere gasfles. Ik deed precies wat mij was uitgelegd maar geen gas. Er zat ook nog een resetknop dus die ook maar ingedrukt maar zonder resultaat. Uiteindelijk de gasfles maar losgemaakt en naar buiten getrokken en toen ontdekte ik dat er ook nog een knopje bij de gasaansluiting van de fles zat. Nadat ik die had ingedrukt was alle leed geleden en hadden we weer gas. Helaas was mij bij de uitleg niets over dit knopje gezegd. Goed dat enig technisch inzicht mij niet vreemd is. Morgen gaan we Rovinj bezoeken.

23-9-2022

Het extra dekentje heeft ervoor gezorgd dat we het vannacht niet koud hebben gehad. Vandaag dus een bezoek aan het oude gedeelte van de stad Rovinj. De oude stad ligt op een schiereiland en bestaat uit smalle straatjes en oude huisjes. In het midden, op het hoogste punt van de oude stad bevindt zich de Sv. Eufemijakerk, gebouwd in 1736. Het is ook het enige echt bezienswaardige gebouw van de stad. De kerk was ons eerste doel van de wandeling en het was een flinke klim om er te komen. Daarna was het natuurlijk een makkie en hoefden we alleen maar af te dalen. Het was een leuke wandeling door al die idyllische smalle straatjes. Beneden aangekomen bleek er nog een oude stadspoort te staan. Daarna nog even over de boulevard gewandeld en daarna weer terug naar de camping. Zowel op de heen- als de terugweg kwamen we langs de vissershaven en de visafslag van Rovinj. Het was daar een drukte van belang. Gevangen vis die in kratten en met ijs overdekt uitgeladen werd en nieuwe kratten die weer ingeladen werden voor de volgende vangst. De rest van de dag heerlijk in het zonnetje gezeten nu het nog kan. De weersvooruitzichten voor de komende week zijn erg slecht met heel veel regen. Dus veel zon zullen we niet meer te zien krijgen als de voorspellingen uitkomen. We gaan het meemaken we kunnen er toch niets aan veranderen. Morgen gaan we naar Porec. Onze laatste stop in Kroatie.

1. Ester:
    24 september 2022
    Jeetje…. Zou jammer zijn van dat weer maar idd is dat dan niet anders. Ze hebben het zo vaak mis. X
  2. Wietske & JW Boks:
    26 september 2022
    We hebben genoten van jullie verhalen en wensen jullie een goede reis terug.
    Voorzichtig onderweg. We zien elkaar zeker weer binnenkort.
    Liefs
    Wietske & JW