rondreis Kroatie

2 september 2022 - Dubrovnik, Kroatië

27-8-2022

Vanmorgen om 6 uur vertrokken naar Grevenbroich in Duitsland om daar de camper in ontvangst te nemen. Na het afhandelen van de formaliteiten en het overladen van de spullen, om 10.30 uur vertrokken naar Eibelstadt, onze eerste overnachtingsplek. Zonder problem daar rond 15.00 uur aangekomen. alle tijd dus om onze koffers uit te pakken en alles een plekje te geven in de camper. Morgen verder naar Laas, vlakbij Villach.

28-8-2022

Vanmorgen om 7 uur gaan rijden. Het was redelijk rustig op de weg en wij konden, ondanks alle wegwerkzaamheden, goed doorrijden. Dat was de andere kant op wel anders. Daar stonden geregeld files en vanaf Salzburg richting Munchen stond het helemaal vast. Het liep zelfs vanaf Flachau richting Salzburg al vast. om !4.30 op onze overnachtingsplek aangekomen. Ruim op tijd om de de F1 van Spa te kunnen zien. We staan bij een boer op het erf met een prachtig uitzicht over het ondergelegen dal. Morgen naar Kroatie.

29-8-2022

De route naar Cartnja verliep voorspeodig. De camping Korana is onze uitval basis voor een bezoek aan de Plitvice Meren Nat. Park. De camping is in eigendom van het park en van hieruit rijdt er elke dag een shuttle bus naarde ingang van het park en weer terug. Perfect geregeld dus.

30-8-2022

Vanmorgen om 9 uur met de shuttle bus vertrokken naar het park, dat ongeveer 6,5,km verderop ligt. We hadden van te voren al via internet toegangskaarten gekocht dus konden zo doorlopen. De plitvice meren bestaat uit 17 meren die trapsgewijs in elkaar overlopen. het hoogte verschil tussen het hoogste en laagste meer is ongeveer 500 m. Je kan er verschillende wandelingen maken en wij hebben gekozen voor route C, deze loopt van het laagste meer naar het hoogste meer. De route is 8 km lang. Vol goede moed zijn we om 9.30 uur gaan lopen. Het is een prachtige onbewolkte dag. De eerste waterval die we tegenkwamen is gelijkt ook de hoogste van het park. Helaas hebben ze ook hier last van weinig neerslag gehad en was de waterval niet erg spectaculair. Er kwam in verhouding maar weinig water naar beneden. Alle meren zien er echt blauw uit en het water is glas helder. Na ongeveer een derde van de wandeling werden we met een boot. over het grootste meer, overgezet naar de andere oever. Een toch van ongeveer 15 minuten. We hadden nu de 5 beneden meren gehad en gingen verder omhoog langs de 12 boven meren. Het pad liep deels langs de overs van de meren maar voor een groot deel over houten vlonders die over het water liepen en vaak ook over watervallen. Ondanks de geringe regenval stond het waterpijl de meren nog best op niveau. Uit eindelijk waren we rond 14.00 uur op het hoogste punt aanbeland. Vanaf hier reden er bustreinen terug naar bijna het beginpunt, zodat je niet het hele stuk weer terug moest lopen. Vanaf het eindpunt was het nog 1,5 km lopen naar de parkeerplaats van waar de shuttlebus ons weer terug bracht naar de camping. Het was een vermoeiende dag maar zeer zeker de moeite waard.

31-8-2022

Vandaag een rustdag. Na 3 reisdagen en de dag van gisteren hadden we zie wel verdient. We hadden nog naar het park gekund maar hebben besloten om vandaag onze rust te pakken. De komende 2 dagen zijn weer reisdagen op weg naar Dubrovnik. Achteraf bleek het een goed besluit want 's middags begon het ineens te regenen.

1-9-2022

Vandaag 270 km naar het zuiden richting Dubrovnik. De eerste 220 km gingen een D weg dwars door het binnenland van Kroatie. Het was een prachtige route, maar helaas regende het bijna de hele dag dus hebben we er niet veel van meegekregen. De laatste 50 km ging over de tolweg. We staan op een kleine camperplek vlak bij de tolweg dus kunnen morgen zo verder. het is nog 174 km naar Dubrovnik.

2-9-2022

Vandaag naar Dubrovnik. We hadden 2 opties via de tolweg of binnendoor, we kozen voor binnendoor. Het scheelde 3 kwartier en is veel leuker rijden. Het weer is weer helemaal opgeklaard, dus dat gaf een mooi vooruitzicht voor de ze dag. We kwamen door klein en soms bijna verlaten dorpjes, waar je de naween van de oorlog nog goed kon zien. Bij somige huizen waren de kogelgaten nog goed te zien. Na een voorspoedige reis om 12,30 uur aangekomen op d camping in Dubrorvnik. Een mooi plaatsje op de camping gezocht en na de lunch met de bus naar de Oude Stad om onze, van te voren via internet bestelde Dubrovnik kaart op te halen. die geven toegang tot de vestingmuren, bekend van Game of Thrones, en diverse musea. Ook heb je vrij reizen met de stadsbus. Wat ons al voorspeld was kwam uit, het was onwijs druk in de Oude Stad. Nadat we onze kaarten hadden opghaald nog even rond gelopen en daarna terug naar de camping. Het plan is om morgenvroeg de Oude Stad te gaan verkennen want het beloofd een warme dag te worden.

1. Yvonne Wilmot:
    2 september 2022
    Dat klinkt allemaal weer erg plezierig. Leuk om te lezen, bedankt voor het delen van jullie reis ervaringen.
  2. Diny:
    2 september 2022
    Weer zo leuk ik reis nu een beetje met jullie mee
  3. Esther:
    Super allemaal
  4. Peter:
    3 september 2022
    Leuk dat je er toch weer een verhaal van jullie vakantie maakt - leuk om te lezen! Ik hoop dat jullie verdere regenbuien bespaard blijven 🌞
  5. Ester:
    Gaaf 😊
  6. Wietske & JW Boks:
    3 september 2022
    Wat een luxe, lui op de bank en het allemaal intens meemaken. Genietse.
  7. Elly:
    3 september 2022
    Leuk om jullie uitgebreide verslagen weer te lezen en ook een beetje kennis te maken met Kroatië. Goede reis