rondreis Kroatie

12 september 2022 - Lozovac, Kroatië

10-9-2022

Er valt over vandaag niet veel te melden. Het was weer erg zonnig en ook de temperatuur was weer prima, in de volle zon zelfs te warm om lang in te zitten. Er is vandaag weer een buurman vertrokken en dat hield in dat iederen, waar hij langs moest, zijn luifel moest indraaien en ztafel en stoelen aan de kant moest halen anders kon hij er niet langs. Het voordeel voor dat hij vertrokken is, is dat ik daardoor morgen meer ruimte heb om de camper te draaien. Op elke camping waar we tot nu toe op hebben gestaan staat vol met Duitsers. Het lijkt wel of half Duitsland in Kroatie vakantie aan het vieren is. Omdat wij met een Duits kenteken rijden, we hebben de camper in Duitsland gehuurd, denken ze dat ook van ons en worden dus ook In het Duits aangesproken. Op dit moment is het zwaar bewolkt en is de temperatuur ook flink gedaald. Er wordt vannacht weer wat regen verwacht, maar tot nu toe is er van de vorspellingen weinig terecht gekomen. Morgen vertrekken we naar her Krka Nationaal Park, zo'n 60 km verderop richting het noorden.

11-9-2022

Vandaag vertrekken we dus naar het KRKA Nat. Park. Een rit van ongeveer 50km, dus alle tijd. Toen we vanmorgen opstonden regende het, beetje jammer want we moesten de luifel nog binnen halen en de tafel en stoelen nog opruimen. Na een rustig ontbijt nog maar even onder de luifel buiten gezeten, want we hadden afgesproken dat de campingbaas ons rond 10 uur zou komen helpen met het 180 gr draaien van de camper zodat we vooruit weg konden rijden. Om 10 voor 10 was alles opgeruimd en kon het spectakel beginnen. Aan publiek geen gebrek want iedereen, 4 campers, waar ik langs moest, moesten hun luifel indraaien en tafels en stoelen weghalen. Ik moet zeggen dat, mede door de goede aanwijzingen van de campingbaas, en ondanks dat we 1 keer helemaal opnieuw moesten beginnen omdat we 10 cm te kort kwamen het uiteindelijk, na vele keren voor- en achteruit steken, het best soepel ging. Rond kwart over tien reden we van de camping weg. We zijn eerst nog even terug gereden in de richting waar we vandaan kwamen omdat een mooi uitzicht punt hadden gezien op het Primosten. Een plaatsje gelegen op een schiereiland en echt tot de laatste cm vol gebouwd. Toen we op het uitzichtpunt an kwamen regende het knog steeds maar de lucht begon op te klaren, dus rustig afgewacht tot het zonnetje doorbrak en toen onze fot's gemaakt. toen opweg naar de volgende camping. Onderweg eerst nog even bij de Lidl langs voor de boodschappen en toen door. Rond 12,30 uur aangekomen op de camping. Het is een mooie ruime camping met veel schaduw rijke plaatsen. Het weer is overigens weer helemaal opgeknap. Morgen weer een dag

12-9-2022

Vandaag gaan we, vanuit de camping, een excursie maken naar het KRKA Nat. Park. We vertrokken om 8.30 uur met een groep van 12 personen. Het KRKA Nat. Park is geen park waar je inrijdt en dan het hele park kan bezichtigen. Je gaat dus naar een bezienswaardigheid, doet je ding en verlaat het park weer om naar de volgende bezienswaardigheid te rijden. Om 9 uur waren we bij ons eerste stop de Skandinski buk trail. Een, ongeveer 2km lang, wandelpad. Aan gelegd met vlonders over de diverse waterstromen, waarbij we onderweg verschillede watervallen en stroomversnellingen tegen kwamen. omdat we vroeg waren was het nog erg rustig en konden we op ons gemak wandelen en hadden alle ruimte om foto's en video's te maken. Het was een prachtige wandeling en achteraf gezien vond ik dit het mooiste gedeelte van het park. Bij terugkomst bij de plek waar het busje ons weer zou oppikken was het inmiddels een komen en gaan van touringcars die hun laading loste en weer plaats maakte voor de volgende touringcar. Als je zo 8 touringcars achter elkaar hun lading ziet lossen ben je blij dat je de wandeling al gemaakt hebt en daar geen last meer van hebt. Ons busje liet wat langer op zich wachten dan we afgesproken hadden. Wat bleek zijn versnellingsbak was stuk gegaan en kwamen er twee kleinere busjes om de excursie voort te zetten. Onze tweede stop was bij een uitzichtpunt op een klein eiland met daarop een 600 jaar oud kerkje. Daarna door naar de lunch, die was een heel klein pitoresk gelegen restaurantje. De lunch bestond uit een salade van komkommer, tomaat, ui, parika aangemaakt met azijn en kruiden, daar naast nog een schotel met geitekaas, serano ham en een soort spek aangevuld met stokbrood.Erg lekker. Na de lunch nog 2 stops. De eerste weer bij een waterval en daarna nog een bezoek aan een ruim 600 jaar oud klooster, dat nog steeds in gebruik is. Er worden daar tot op de dag van vandaag nog steeds monnikken opgeleid. Om 16.00 uur waren we weer terug op de camping. Het was overigens weer een prachtige dag dag, strak blauwe lucht en 's middags erg warm.

1. Ester:
    12 september 2022
    Op naar de volgende prachtige dagen 🥰
  2. Yvonne Wilmot:
    13 september 2022
    Wat een geweldige reis maken jullie. Dat steken met de camper klinkt als een avontuur 😊. Écht wel heel jammer dat wij er niet bij zijn.
  3. Betty:
    13 september 2022
    Lekker blijven genieten van al dat moois. 🥰😎